Muziek trajecten

Elk kind muziekwijs!

Muziekonderwijs op school door deskundige vakdocenten van Cultuurbedrijf Noordoostpolder

Betekenisvolle muziekactiviteiten
Wij bieden gevarieerde, leerzame, uitdagende en actuele muzieklessen die we graag afstemmen op de themawensen van de school. Plezier staat hierbij centraal: het spelend leren. In de lessen wordt zowel klein als groot instrumentarium gebruikt. Denk hierbij aan Orff instrumenten, ukeleles, djembés, boomwhackers, keyboards, blokfluiten, klankstaven, xylofoons, klokkenspellen en percussie instrumenten. De lessen sluiten aan bij TULE, door SLO. In elke muziekles komen meerdere van de volgende zes domeinen aan bod: zingen, spelen, bewegen, luisteren, lezen en noteren, componeren en improviseren.

Bekijk de leerlijnen die wij vanuit Cultuurbedrijf Noordoostpolder hanteren:

Wie zijn wij?

Onze vakdocenten muziek: Lise, Marieke, Suzanne, Claudia en Salomé.

Waar staan wij voor?

  • Plezier in samen muziek maken.
  • Kwalitatief muziekonderwijs gewaarborgd in een doorlopende leerlijn.
  • Embodied learning: wat je leert via je lichaam vergeet je niet.
  • Cultuurbedrijf Noordoostpolder houdt regelmatig contact tussen de school en de vakdocent voor een goede afstemming tussen wens en aanbod. Naar behoefte kunnen de resultaten besproken worden tijdens een evaluatiemoment.

Wat kun je verwachten?

  • Veel samenspel aan de hand van verschillende notatiesystemen:
    – Kleurensysteem (in boomwhacker kleuren)
    – Grafische notatie
    – Traditionele notatie (notenschrift)
  • Gebruik van gevarieerd schoolinstrumentarium en vanaf groep 5 lessen waarin grote instrumenten aan bod komen zoals djembé, keyboard, ukelele en blokfluit (minimaal 6 lessen met een selectie van grote instrumenten per jaar).
  • De muzieklessen kunnen volledig worden afgestemd op de wensen van de school. Denk hierbij aan:
    – Aansluiting bij thema’s van de school.
    – Voorbereiding op een viering (bijvoorbeeld een Kerstviering met muziek).
    – Ondersteuning voor de leerkracht en leerlingen bij het aanleren van de eindmusical.
    – Tips voor de leerkracht om gedurende de week mee verder te kunnen.
  • Gebruik van energizers die ook de rest van de week goed te gebruiken zijn.
  • In de muzieklessen komen veel verschillende muziekstijlen aan bod. Van klassieke muziek tot popmuziek en van rap tot wereldmuziek.

Muziek maken geeft niet alleen veel plezier, het heeft ook een ongelofelijk positieve invloed op de ontwikkeling van kinderen en het brein:

Bron: meermuziekindeklas.nl.

Vragen?
Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen met Marlot Hendriks, coördinator primair onderwijs: m.hendriks@cultuurbedrijfnop.nl.

Dit is Cultuurbedrijf
Noordoostpolder